Pengaruh Penggunaan Startegi Dynamic Problem Solving Berbasis Conceptual Scaffolding untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Sifat Koligatif Larutan

Ariyaldi Ariyaldi(1*), Asmawati Tri Putri(2), Andi Nur Khalisah(3), Nurhikma Nurhikma(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jnp.v5i2.4875

Abstract


Abstract

This study aims to determine the effect of dynamic problem solving strategy based on conceptual scaffolding on learning outcomes and learning activities of learners on the material of the colligative nature of solution. This research uses experimental method with true experimental design in the form of pretest-posttest control group design. Population in this research is students class XII which study material of colligative nature of solution at SMAN 5 Makassar. The sample in this study is the students of class XII IPA consisting of two classes, namely experimental class and control class. The sampling technique used in this research is random sampling. Data analysis techniques using descriptive analysis techniques and inferential statistical analysis which includes assumption test and hypothesis test. The data showed that there was difference in learning outcomes of learners and activities between the control class and the experimental class.

 

Keywords: Conceptual scaffolding, Colligative properties of solution, Dynamic problem solving

Abstrak

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi dynamic problem solving berbasis conceptual scaffolding terhadap hasil belajar dan aktivitas belajar peserta didik pada materi sifat koligatif larutan. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain true experimental dengan bentuk yang digunakan saat uji lapangan yaitu berbentuk pretest-postestcontrol group design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII yang mempelajari materi sifat koligatif larutan di SMAN 5 Makassar. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII IPA yang terdiri dari dua kelas yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah randomsampling.  Teknik analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif dan analisis statistik inferensial yang meliputi uji asumsi dan uji hipotesis. Data hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar peserta didik dan aktivitas antara kelas kontrol dan kelas eksperimen.

 

Kata Kunci: Conceptual scaffolding, Sifat koligatif larutan, Dynamic problem solving


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 809 times | PDF view : 384 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ariyaldi Ariyaldi, Asmawati Tri Putri, Andi Nur Khalisah, Nurhikma Nurhikma

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License


Analisis Web Menjadi Mudah - StatCounter

Check out my statistics