Perbandingan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) dan Model Pembelajaran Kooperatif Berdasarkan Kemampuan Penalaran Adaptif Siswa
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jnp.v5i2.4872
Abstract
Abstract
This research is a quasi experiment having purposes to know: (1) adaptive reasoning skill and its improvement description of the student taught by implementing PBL and cooperative learning in scientific approach; (2) comparison of adaptive reasoning skill and its improvement of the student taught by implementing PBM and cooperative learning in scientific approach. This research population is all student of X MIA SMAN 11 Makassar in odd semester 2016/2017. Researcher chooses two classes by using simple random sampling. The result of inferential statistical analysis are: (1) difference of adaptive reasoning skill between student who is taught by using PBL and cooperative learning in scientific approach is not significant; (2) there is no significant difference between adaptive reasoning skill improvement of student taught by using PBL and cooperative learning in scientific approach.
Keywords: Adaptive reasoning, Cooperative learning, Problem based learning, Scientific approach.
Abstrak
Penelitian ini adalah kuasi eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui: (1) kemampuan penalaran adaptif dan deskripsi peningkatanya pada siswa yang diajarkan dengan menerapkan PBM dan pembelajaran kooperatif dalam pendekatan saintifik; (2) perbandingan kemampuan penalaran adaptif dan peningkatannya pada siswa yang diajarkan dengan menerapkan PBM dan pembelajaran kooperatif dalam pendekatan saintifik. Populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas X MIA SMAN 11 Makassar pada semester ganjil tahun ajaran 2016/2017. Peneliti memilih dua kelas menggunakan simple random sampling. Hasil dari analisis statistik inferensial adalah: (1) perbedaan kemampuan penalaran adaptif antara siswa yang diajarkan menggunakan PBM dan pembelajaran kooperatif dalam pendekatan saintifik tidak signifikan; (2) tidak ada perbedaan yang signifikan antara peningkatan kemampuan penalaran adaptif siswa yang diajarkan menggunakan PBM dan pembelajaran kooperatif dalam pendekatan saintifik.
Kata kunci: Penalaran adaptif, Pembelajaran kooperatif, Pembelajaran berbasis masalah,
Pendekatan saintifikFull Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 3166 times | PDF view : 418 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Fadhil Zil Ikram, Djadir Djadir, Asdar Ahmad
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License .