MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH SETTING KOOPERATIF YANG DIINTERVENSI DENGAN PETA KONSEP

Taty Sulastri(1*), Army Auliah(2),

(1) Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar
(2) Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v11i2.106

Abstract


Abstract. Cooperative Setting Problem-based Learning Model with the Concept Mapping Intervention (CSPBLM). The study aims at determining the effect of cooperative setting problem-based learning model intervened with concept mapping and scholastic aptitude on the student learning outcomes. This study employed quasi-experimental method with randomized control group posttest design. The data were subjected to descriptive and inferential statistical analysis. The results shows (1) CSPBLM intervened with concept mapping has positive impact on student learning outcomes, (2) CSPBLM intervened with concept mapping does not significantly affect the learning outcomes the students with high and moderate scholastic aptitudes, (3) CSPBLM intervened with concept mapping significantly influences the learning outcomes of low scholastic aptitude students, and (4) there is no difference of learning outcomes between the high and and moderate scholastic aptitude students, and between low and moderate scholastic aptitude students. Yet, there is a significant difference of learning  outcomes between the high and low scholastic attitude students.

Abstrak. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Setting Kooperatif yang Diintervensi dengan Peta Konsep. Penelitian bertujuan mengetahui pengaruh model pembelajaran berbasis masalah setting kooperatif yang diintervensi dengan peta konsep  dan bakat skolastik terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini termasuk  penelitian semi eksperimen (Quasy Exprimentation) dengan model Randomized Control Group Postest Design. Data dianalisis  secara deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian menunjukkan (1) PBMSK) yang diintervensi dengan peta konsep berpengaruh positif terhadap hasil belajar siswa, (2) PBMSK yang diintervensi dengan peta konsep tidak berpengaruh secara signifikan terhadap hasil belajar siswa berbakat tinggi dan sedang, (3) PBMSK yang diintervensi dengan peta konsep  berpengaruh secara signifikan terhadap hasil belajar siswa berbakat rendah, (4) tidak terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa berbakat skolastik tinggi dan sedang, juga antara bakat skolastik rendah dan sedang, tetapi terdapat perbedaan yang signifikan antara bakat skolastik tinggi dan bakat skolastik rendah.

Kata kunci: peta konsep,  bakat skolastik, hasil belajar

Article Metrics

Abstract view : 343 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.