EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN IPS DI SDN SE-WILAYAH IV KECAMATAN DONRI DONRI KABUPATEN SOPPENG

Salmawati Salmawati(1*),

(1) SD Negeri 4 Kalenrunge, Watansoppeng
(*) Corresponding Author



Abstract


This research aims at describing IPS (Social Science) learning program at SDN Regional IV in Donri-Donri subdistrict of Soppeng district based on the aspects of context, input, process, and product. This research is evaluation research which uses CIPP model (Context, Input, Process and Product). The subjects of the research were teacher and students at SDN Regional IV in Donri-Donri subdistrict in Soppeng district. Data was collected by using quessionaries, observation, and document analysis. Data was analyzed quantitatively by conducting data collection, data reduction, data presentation, and conclution. This result of the research reveals that IPS Program planning is in poor category, social learning fasilities is in exelent category, teacher’ performances and class condition in IPS learning process is already in exelent category, and OPS learning outcomes at SDN regional IV in Donri-Donri subdistrict of Soppeng district is in good category.

Keywords


Program Evaluation; IPS.

Full Text:

PDF

References


Aman dan Kumalasari, D. 2008. Faktor-Faktor Pendukung Kualitas Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta. UNY.

Ali, S. & Khaeruddin. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Arikunto, S. & Jabar, C. 2010. Evaluasi Program Pendidikan (Pedoman Teoretis Praktis Bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. 2008. Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Cruickshank, D.R. 1990. Research that informs teachers and teacher educators. Bicomington. Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation

Darling, L. & Hammond. 2000. Teacher quality and student achievement: A Review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives. Volume 8 Number 1. Diambil pada tanggal 17 Pebruari 2006 dari http://epas.asu.edu/epas/v8n1

Dunn, W. 2010. Analisis Kebijakan Publik. Yokyakarta: Gadjamada University Press.

Giantera, D. R. 2013. Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Semarang: UNES.

Gunawan. 2011. Pendidikan IPS (Filosofi, Konsep dan Aplikasi). Bandung: Alfabeta.

Hadiyanto & Subiyanto. 2003. Pengembalian kebebasan guru untuk mengkreasi iklim kelas dalam manajemen berbasis sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan no. 040. Januari 2003. diambil pada tanggal 6 September 2006 dari http://www.depdiknas.go.id.

Hermawan, A.H dkk. 2008. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka Jakarta

Himam, Fathul. 2004. Rekayasa Sistem Penilaian Dalam Rangka Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Yogyakarta: HEPI.

Husna, R. 2013. Pengaruh Iklim Kelas dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar. Pontianak: Universitas Tanjungpinang.

Ibrahim Bafadal. 2003. Manajemen perlengkapan sekolah. Teori dan aplikasinya. Jakarta: Bumi Aksara.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mardapi, D. 2012. Pengukuran, Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yokyakarta: Nuha Medika.

Mulyasa, E. 2007. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Morrison, D.M. & Mokashi K. & Cotter, K. (2006). Instructional quality indicators: Research foundations. Cambrigde. Diambil pada tanggal 17 Maret 2006 dari www.co.nect.net

Nana Sudjana dan Ahmad Rivai. 2005. Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Permendiknas no 41 tahun 2007 tentang standar proses

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yokyakarta: Pustaka Pelajar.

Rasyid, H.& Mansur. 2007. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: Wacana Prima.

Sanjaya, W. 2010. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenada

Schacter, J. 2006. Teacher performance-based accountability : why, what and how. Santa Moica: Miken Family Foundation. Diambil pada tanggal 15 Pebruari 2006 dari http://www.mff.org/pubs/ performance-assessment. pdf.

Soemantri, M. N. 2001. Mengagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Remadja Rosda Karya.

Stufflebeam, DL. 2012. CIPP Evaluation Model Checklist. NYLC Resource Center.

Sudjana, H. D. 2006, Evaluasi Program PLS, Untuk Pendidikan Nonformal dan Pengembangan Sumber daya Manusia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumaatmadja, Nursid. 1980. Metodologi Pengajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung: Alumni.

Sukardi, M. 2011. Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Supardan, Dadan. 2001. “Kreativitas Guru Sejarah dalam Proses Pembelajaran: Studi Kasus di SMU Kotamadya Bandung”, dalam Historia: Jurnal Pendidikan Sejarah, No.3 Vol.II. Bandung: Jurusan Pendidikan Sejarah UPI.

Surakhmad, Winarno. 2000. Metodologi Pengajaran Nasional. Jakarta: UHAMKA.

Sjamsuddin. 2005. Model-Model Pengajaran. Bandung: UPI

Tayibnapis, F. Y. 2008. Evaluasi Program dan Instrumen Evaluasi untuk Program Pendidikan dan Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Trianda, S. T. 2014. Pengaruh Kinerja Guru terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Pontianak: Universitas Tanjungpinang.

Usmani, Mohammad. Et all. 2012. Meta Evaluation of a Teachers’ Evaluation Programe Using CIPP Model. Pakistan: Proceedings International Converence. Vol 65 July 2012.

Widja, I. Gde. 1989. Dasar-dasar Pengembangan Strategi Serta Metode Pengajaran Sejarah. Jakarta: Depdikbud.

Widoyoko, S.E.P. 2012. Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Yokyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiriaatmadja, Rochiati. 2004. “Multicultural Perspective in Teachhing History to the Chinese Indonesian Studies”, dalam Historia: Jurnal Pendidikan Sejarah, No.9 Vol.V. Bandung: Jurusan Pendidikan Sejarah UPI.

Wirawan. 2011. Evaluasi (Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi). Jakarta: Rajawali Pers.

Yuksel, I. 2010. How to Conduct a Qualitative Program Evaluation in the Light of Eisner’s Educational Connoisseurship and Criticism Model. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, October 2010, 1(2).

Zhang, Guili. Et all. 2011. Using the CIPP as a Comprehensive Framework to Guide the Planing, Impelentation and Assesment of Service-Learning Programs. Georgia: Journal of Higer Education and Engangement, Volume 15.


Article Metrics

Abstract view : 1336 times | PDF view : 157 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.