Wayang Krucil Panji Identitas Ideologi kultural Masyarakat Jawa Timur

Rudi Irawanto

Abstract


Wayang Krucil is a performing art that develops in East Java province. This puppet tells about the journey of Raden Panji Asmorobangun, Babad Majapahit and the story of Menak chronicle. Krucil puppet stories outside the Mahabharata or Ramayana epics with Hinduism theme. The phenomenon that places the ideology of wayang krucil as a representation of resistance to Hindu cultural products. The existence of wayang krucil as a representation of Hindu religion in perkembangnnya shifted into a representation of Javanese Islamic art movement or abangan Islam. The wayang krucil product as a representation of Javanese Islamic art can be seen from the use of a syncretic musical instrument with the musical instrument in performing arts of Hindu religion. The use of metal instruments is the character of abangan Islamic art. Cultural artistic art that developed in East Java represent representation of abangan culture product culture.


Keywords


Wayang krucil; Ideology; Jawa Timur

Full Text:

PDF

References


Althusser, Louis. 2006. Tentang Ideologi: Marxisme Strukturalis, Psikoanalisis, Cultural Studies.Yogyakarta: Jalasutra.

Ambary, Hasan Muarif. 1991. Peranan Cirebon Sebagai Pusat Perkembangan dan Penyebaran Islam. Artikel dalam Cirebon Sebagai Bandar Jalur Sutera. Jakarta: Departemen Pendiikan dan Kebudayaan RI.

Ambary, Hasan Muarif. 1998. Menemukan Peradaban Jejak Arkeologis dan Historis Islam di Indonesia. Jakarta: Logos.

Barker, Chris. 2014. Kamus Kajian Budaya. Yogyakarta: Kanisius.

Benda. 1962. The Sructure Of South East Asian History: Some Preliminary Observation. dalam Journal of Southeast Asian History Vol. 3, No. 1 (Mar., 1962), hal. 106-138

Djajadiningrat, Hosein. 1983. Tinjuan Kritis Sejarah Banten. Jakarta: Djambatan.

Geertz, Cliford. 1992. Politik Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius.

Geertz, Cliford. 2015. Agama Jawa Abangan Santri Proyayi dalam Kehidupan Jawa. Depok: Komunitas Bambu.

Geertz, Cliford. 2016. Tafsir Kebudayan. Yogyakarta: Kanisuis

Hadi, Y. Sumandyo. 2006. Seni dalam Ritual Agama.Yogyakarta: Pustaka.

Harker, Richard. 2005. (Habitus X Modal) + ranah= Praktik Pengantar Paling Komprehensif kepada Pemikiran Pierre Bourdieu. Yogyakarta: Jala Sutra

Kaplan, David dan Robert Manners. 2008. Teori Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Larrain, Jorge. 1996. Konsep Ideologi. Yogyakarta:LKPSM.

Lombard, Denys. 1996. Nusa Jawa Silang Budaya Batas-Batas Pembaratan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lubis, Akhyar. 2015. Pemikiran Kritis KOntemporer Dari Teori Kritis, Cultural Studies, Feminisme, Postkolonial hingga Multikulturalisme. Jakarta:RajaGrafindo Persada.

Magnis-Suseno, Frans. 1995. Wayang Dan Panggilan Hidup Manusia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Magnis-Suseno, Frans. 1996. Etika Jawa Sebuah Analisa Falsafi. Tentang Kebijaksanaan Hdup Orang Jawa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Mapiare, Andi. 2009. Identitas Relegius di Balik Jilbab.Malang: UM press.

Piliang, Yasraf Amir. 2010. Post Realitas Realitas Kebudayaan dalam Era Post-metafisika. Yogyakarta: Jalasutera.

Poerbatjaraka. 1963. Tjerita Pandji dalam Perbandingan. Jakarta: Gunung Agung.

Poespoprodjo, W (1991), Hermeneutik Kebudayaan, Bandung, Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran; 117-118.

Pranowo, Bambang. 2011. Memahami Islam Jawa. Jakarta: Pustaka Alvabet

Prijotomo, Josep. 1992. Ideas And Forms Of Javanese Architecture. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Rahardjo, Supratikno. 2011. Peradaban Jawa dari Mataram Kuno sampai Majapahit akhir. Jakarta: Komunitas Bambu.

Sudikan, Setyo Yuwono. 2000. “Pergelaran Wayang Krucil di Desa Janjang Kecamatan Jiken Kabupaten Blora Era 1990-an: Kajian Hegemoni Negara di Tingkat Lokal Melalui Kesenian Rakyat”. (Disertasi) Surabaya: Program Pascasarjana Universitas Airlangga.

Sumardjo, Jakob. 2014. Estetika Paradoks. Bandung: Kelir.

Suryandoko, Welly. 2012. Konstruksi Dramatik Wayang Krucil Kyai Songsong Di Lamongan. Dalam Apron Jurnal Pemikiran Seni Pertunjukan Vo. 1 N0. 1 tahun 2012. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Susetya, Wawan. 2007. Dhalang, wayang dan gamelan mengungkap nilai-nilai filosofi dibalik pementasan wayang pada masyarakat Jawa. Yogyakarta: Narasi.

Sutopo, HB. 1996. Penelitian Kualitatif ( Sebuah Pendekatan Interpretatif Bagi Pengkajian Proses dan Makna Hubungan antar Subjektif), Surakarta, Universitas Sebelas Maret (UNS) Press; 29

Syam, Nur. 2011. Islam Pesisir. Jakarta: LKIS

Syuropati, Mohammad A. 2015. Ajaran-Ajaran Adiluhung Raden Mas Panji Sosrokartono. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Thompson, John B. 2015. Kritik Ideologi Global Teori Sosial Ktiris Relasi Ideologi dan Komunikasi Massa.. Yogyakarta:IRCiSoD.


Article Metrics

Abstract view : 35 times
PDF - 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publikasi oleh:

Pendidikan Seni Rupa Program Pascasarjana

Universitas Negeri Makassar.

Alamat JL. Bonto Langkasa Gunung Sari Makassar, 90222

Kampus PPs UNM Makassar, Indonesia.

Creative Commons License
Nuansa Journal of Arts and Design is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

NJAD indexed by