Pengaruh Teman Sebaya Dan Kepercayaan Diri Terhadap Aktualisasi Diri Mahasiswa
(1) Prodi Bimbingan dan Konseling FKIP ULM Banjarmasin
(2) Prodi BK FKIP ULM Banjarmasin
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v5i1.7876
Abstract
The purpose of the study was to determine the influence of peers and the belief in self-actualization of Papuan students in class 2018 who studied at ULM Banjarmasin. This research method uses a quantitative approach. Data analysis using multiple regression data analysis by taking into account the analysis test requirements. The results showed that there were influences of peer influence and confidence in self-actualization of students from Papua where the results of the significance calculation were 0,000 < 0,05. The results of data analysis shows that peer influence and trust in self-actualization in Papua students in ULM is 81,3%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfi, Syukrina, A. (2018). Peningkatan Rasa Percaya Diri Mahasiswa Papua Calon Guru Kimia Melalui Penugasan Vlog (Video Log)). IJNSE, 01(Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE)), 52–56. Retrieved from http://jom.untidar.ac.id/index.php/ijnse/article/view/292
Asmadi. (2018). Konsep dan Aplikasi Kebutuhan Dasar Klien. Jakarta: Salemba Medika.
Barimbing, S. K., & La Kahija, Y. F. (2015). Pengalaman Penyesuaian Sosial Mahasiswa Etnis Papua Di Kota Semarang. Jurnal Empati, 4(2), 104–113. Retrieved from http//ejournal-s1.undipac.id.index.php/jkm
Corey, G. (2013). Teori dan Praktek Konseling dan Terapi. Bandung: PT Refika Aditama.
Dikti. (2014). Pedoman Operasional Baku (POB) Program Afirmasi Pendidikan Tinggi Bagi Putra Putri Asli Papua. Jakarta: Dikti.
Hapasari, A., & Primastuti, E. (2014). Kepercayaan Diri Mahasiswi Papua Ditinjau Dari Dukungan Teman Sebaya. PSIKODIMENSIA. https://doi.org/10.24167/PSIKO.V13I1.278
Husdarta, K. (2010). Pertumbuhan dan Perkembangan Peserta didik. Bandung: Alfabeta.
Krems, J. A., Kenrick, D. T., & Neel, R. (2017). Individual Perceptions of Self-Actualization: What Functional Motives Are Linked to Fulfilling One’s Full Potential? Personality and Social Psychology Bulletin, 43(9), 1337–1352. https://doi.org/10.1177/0146167217713191
Mayora, J., Nazirbasyir, M., & Zuliani, H. (2016). Identifikasi Masalah Belajar Mahasiswa Papua Di Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 1(November), 48–56. Retrieved from http://jim.unsyiah.ac.id/pbk/article/view/1757
Muryatiningsih, A. P. (2013). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Aktualisasi Diri pada Remaja di Desa Pohruboh Condong-Catur Depok Sleman Yogyakarta. Jurnal Ilmu-Ilmu Kesehatan Surya Medika, 9(1), 43–50. Retrieved from http://stikessuryaglobal.ac.id/modules/jurnal/file/asri priyani.pdf
Nadiah Rusdi, Jamaluddin Hos, S. (2018). Adaptasi Sosial Mahasiswa Asli Papua Dalam Melanjutkan Studi Di Perguruan Tinggi (Studi Pada Mahasiswa Asli Papua di Universitas Halu Oleo Kendari). Jurnal Neo Societal, 3(1), 279–287.
Patioran, D. N. (2013). Hubungan antara Kepercayaan Diri dan Aktualisasi Diri pada Karyawan PT. Duta Media Kaltim Press (Samarinda Pos). Motivasi, 1(1), 10–18. Retrieved from http://ejurnal.untag-smd.ac.id/index.php/MTV/article/view/217
Puspitaningsih, Irma Tri, N. (2014). Hubungan Rasa Percaya Diri Dan Komunikasi Interpersonal Dengan Aktualisasi Diri Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Baureno-Bojon. Jurnal BK UNESA, 2(1), 22–27.
Rivai, A. B. (2017). Kebijakan Afirmasi Pendidikan Tinggi Untuk Papua. CosmoGov. https://doi.org/10.24198/cosmogov.v1i2.11838
Syafitri, S. (2014). Pengaruh Harga Diri dan Kepercayaan Diri dengan Aktualisasi Diri pada Komunitas Modern Dance di Samarinda. EJournal Psikologi, 2(3).
Triyono. (2012). Perkembangan Peserta Didik. Malang: Universitas Negeri Malang.
Wijanarko, E., & Syafiq, M. (2017). Studi Fenomenologi Pengalaman Penyesuaian Diri Mahasiswa Papua Di Surabaya. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 3(2), 79–92. https://doi.org/10.26740/jptt.v3n2.p79-92
Yahya, Nurul Athira, T. R. (2018). Negosiasi Identitas Mahasiswa Papua Dengan Host Culture di Kota Semarang. Jurnal Interaksi Online, 21(1).
Article Metrics
Abstract view : 3129 times | PDF view : 186 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Ali Rachman, Nina Permata Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Published by:
Guidance and Counseling Study Program,
Graduate Program of Universitas Negeri Makassar
Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,
90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306
Lt II Study Program BK, Indonesia
Email: jppk@unm.ac.id
p-ISSN : 2443-2202
e-ISSN : 2477-2518
JPPK UNM Indexed by:
JPPK UNM is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.