Penerapan teknik cynema therapy untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap bahaya merokok

Muhammad Fatchurahman(1*),

(1) University of Muhammadiyah Palangkaraya
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jpkk.v0i0.2857

Abstract


The purpose of the study is to know the application of cinema therapy techniques that can improve students' understanding to the dangers of smoking at SMP Muhammadiyah Palangkaraya. This research is a quantitative experimental approach. Experimental design used in this study was pre-experimental design in the form of one group pretest-posttest design. This means that by this study design uses only one group as the experimental group was given treatment without a comparison group. The population of this study amounted 28 people, with 8 samples indicated the learners who have an understanding to dangers of smoking are low. The collection of research data using interviews, documentation, questionnaires and focus group focus. Analysis of data using statistical test of Paired Samples T Test with application software SPSS version 17.00. The results showed that the cinema therapy techniques can improve students' understanding to the dangers of smoking at SMP Muhammadiyah Palangkaraya.

Keywords


Cinema Therapy Techniques, Dangers of Smoking

Full Text:

PDF

References


Aliansi Pengendalian Tembakau Indonesia. (2013). Peta Jalan Pengendalian Produk Tembakau Indonesia. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Berg-Cross, L., Jennings, P., & Barunch, R. (1990). Cinematherapy: Theory and Application. Psychotherapy in Private Practice, 8 (1), 135 – 156.

Enung, F. (2006). Psikologi perkembangan. Bandung: Pustaka Setia.

Hadi, S. (2004). Metodologi Research.Yogyakarta: Andi Ofset.

Helmi. (2010). Perasaan saat memegang rokok. Diakses 11 Juni 2016.

https://fajarjuliansyah.wordpress.com./7/2/2010/perasaan.saat.memegang.rokok.

Hersoni, S. (2015). Bahaya Merokok Untuk Usia Remaja Pasca Sarjana Keperawatan, Cimahi: STIKes Jenderal Achmad Yani. Diakses 26 Juli 2016.

http://www.stikes-bth.ac.id/berita-185_bahaya-merokok-untuk-usia-remaja-.html.

Hesley , J.W. & Hesley, J. G. (2001). Rent Two Films and Let’s Talk in the Morning: Using Popular Movies in Psychotherapy (2nd ) NY: Wiley and Sons

Ikhsan, H. (2013). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Bahaya Merokok terhadap Perilaku Mengurangi Konsumsi Rokok pada Remaja. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 2 (1). Diakses 26 Mei 2016. http://www.e-jurnal.com/2013/10/pengaruh-pendidikan-kesehatan-bahaya.html.

Komalasari, D. dan Helmi, A.F. (2000). Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Merokok Pada Remaja. Jurnal Psikologi. Vol. 9 No. 2. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Komalasari & Fadilla. (2000). Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Merokok Pada Remaja. Jurnal kesehatan. ISSN 0215 – 8884.

Murphy-Hoefer, R. Alder, S. and Cheryl H. C. (2004). Perceptions about cigarette smoking and risks among college students. Oxford Journals Medicine & Health, Nicotine & Tobacco Research, Volume 6, Issue Suppl 3 Pp. S371-S374.

Murtiyani, N. (2011). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kenakalan Remaja di RW V Kelurahan Sidokare Kecamatann Sidoarjo. Jurnal Keperawatan, 01(01), 1-9.

Muthi’ah, A. (2013). Keefektifan Cinema Therapy Untuk Meningkatkan Resiliensi Peserta didik SMP kelas Akselerasi. Jurusan Bimbingan Konseling. FIP Universitas Negeri Malang.

Nikmarijal. (2012). Peningkatan Self-Esteem Dengan Layanan Informasi Bermuatan Cinematherapy. Thesis. Universitas Negeri Padang.

Niva, H. (2016). Penerapan Pendekatan Cinematherapy Untuk Meningkatkan Prilaku Prososial Pada Siswa Bosowa International School Makasar. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling. Vol. 2 No. 1 Juni 2016. Hal 41-48.

Nuradita dan Mariyam. (2013). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan tentang Bahaya Rokok pada Remaja di SMP Negeri 3 Kendal. Jurnal Keperawatan Anak. 1 (1):4448.

Puryanto, Santoso, E.J. dan Sayono. (2012). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa tentang Bahaya Merokok. Jurnal Keperawatan, 01(01), 1-9.

Rob A. and Nina K. (2007). Dramatic Psichological Storytelling Using the Expressive Arts and Psychotheatrics. Palgrave Macmillan: Martin’s Press.

Sanjiwani, N. L. P. Y. dan Budisetyani, I G. A. P. W. (2014). Pola Asuh Permisif Ibu dan Perilaku Merokok Pada Remaja Laki-Laki di Sma Negeri 1 Semarapura, Jurnal Psikologi Udayana, 2014, Vol. 1, No. 2, 344-352

Santrock, J. W. (2007). Adolescence. 11th ed. New York: McGrow-Hill.

Sapiana. (2014). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Cinema therapy Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Multimedia Di SMK Negeri 1 Limboto Kabupaten Gorontalo. Other Thesis, Universitas Negri Gorontalo. (online). Diakses tanggal 21 Mei 2016. http://eprints.ung.ac.id/2358/2/2013-1-86201111409055-bab1-25072013074842. pdf.

Smithikrai, C. Longthong, N. & Peijsel, C. (2015). Effect of Using Movies to Enhance Personal Responsibility of University Students. Asian Social Science, 15, (5), 1 – 9.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Tumigolung, H.C.S. (2013). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Tingkat Pengetahuan Siswa tentang Bahayam Merokok di SMA Negeri 1 Manado. Jurnal Keperawatan UNSRAT, 1 (1). Diakses 26 Juli 2016. http://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jkp/article/ view/2186.

Waters, K. Harris, K. Hall, S. N.MD. N. Waigandt, A. (2006). Characteristics of Social Smoking Among College Students. Published in final edited form as: J Am Coll Health. 2006 Nov–Dec; 55(3): 133–139. doi: 10.3200/JACH.55.3.133-139 PMCID: PMC2963439 NIHMSID:NIHMS 9227.


Article Metrics

Abstract view : 2235 times | PDF view : 846 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats