Mengurangi Kecenderungan Berperilaku Agresif Siswa Dengan Menerapkan Teknik Diskusi Dalam Bimbingan Kelompok Bagi Siswa Kelas XII IPA 1 Di SMA Negeri 1 Ulaweng

Hamsah Hamsah(1*),

(1) Dinas Pendidikan Kab. Bone
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v3i1.8116

Abstract


This research aims to improve student physics learning result of class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Bone through Connected type integrated learning model. The subjects of this study are the students of class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Bone Lesson Year 2014/2015 odd semester as many as 30 students consisting of 14 male students and 16 female students. This research is conducted in 2 cycles, each cycle consists of components, namely: action planning, action implementation, observation and reflection. The data collection techniques used are the final test of Cycle I, the final test of Cycle II and the observation sheet. The result of quantitative and qualitative descriptive analysis is the result of physics study of class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Bone on Cycle I average score obtained 67 or (67%) and standard deviation 9.72 from ideal score 100, subject "Straight Motion". In Cycle II the average score is 71.14 or 71.14% with the standard deviation of 11.18 from the ideal score of 100, the subject of "Circular Motion". The increase of student physics learning result from Cycle I to Cycle II is 6 students that is 56,67% or 17 people experience Cycle I completeness become 76,67% or 23 people in Cycle II from 30 students. From the results of the above analysis can be concluded that through integrated learning model type Connected to improve student physics learning outcomes class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Bone.


Keywords


learning outcomes; connected type models

Full Text:

PDF

References


Abimanyu, S & samad, S. 2003. Pedoman Penulisan Skripsi. Makassar: FIP UNM

Abimanyu, S. 1983. Teknik Pemahaman Individu (Teknik Non Testing). Makassar: FIP UNM.

Amti, Erman & Marjohan. 1993. Bimbingan dan Konseling. Jakarta. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktoral Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan.

Bulatau. J. 1971. Teknik Diskusi Berkelompok. Yogyakarta: Kanisius

Chaplin. 2004. Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Djamarah. Syaiful. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukasi Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta

Djumhur & Surya, Moh. 1999. Bimbingan dan Konseling Di Sekolah. Bandung : CV. Ilmu.

Hallen, A. 2005. Bimbingan dan Konseling. Ciputat : PT. Ciputat Press.

Kartono, K. 2000. Patologi Sosial (Kenalan Remaja). Jakarat: PT Raja Grafindo Persada

Kisni, T. D. & Hudaniyah. 2001. Psikologi Sosial. Jilid 1 Universitas Muhammadiyah Malang Press

Koeswara, E. 1988. Agresi Manusia. Bandung: PT. Eresco

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Grafindo Persada

Mahmud, Alimuddin. 2005. Penerapan Konseling Gender Untuk Menigkatkan Rasa Keberhasilan Dalam Karier (Carier Self-Effiicacy) Siswa: Studi Pra-Eksprimental di SMA Negeri 9 Makassar. Disertasi. Universitas Negeri Malang.

Malik, Muh. Anas. 2007. Pengantar Psikologi Sosial. Makassar: Badan Penerbit UNM

Mufakhir, Abdul. 2007. Pengaruh Sikap Menghadapi Konflik Antara Kelompok Mahasiswa Terhadap Kecenderungan Perilaku Agresif (Studi Pada Fakultas Teknik UNM). Tidak diterbitkan. Makasar: Fakultas Psikologi UNM

Mutaddin. 2002. Faktor-faktor penyebab perilaku agresif. (http:/www. Scribd dot/12007911/) diakses 7 Juni 2009.

Nurihsan, Achmad Juntika. 2006. Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung : PT. Refika Aditama.

________. 2005. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung : PT. Refika Aditama.

Pandang, A. 2007. Model Bimbingan Karier Responsif Gender. Makassar: FIP UNM

Prayitno & Amti, Erman. 2002. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Prayitno. 1995. Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Jakarta : Ghalia Indonesia.

Romlah, T. 1989. Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Safaria, Triantoro. 2004. Terapi Kognitif Perilaku Agresif Untuk Anak. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sarwono, S. W. 2002. Psikologi Sosial. Jakarta: Balai Pustaka.

Sukardi, Dewa ketut. 2000. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling Di Sekolah. Jakarta. Penerbit : Rineka Cipta.

Tim Pelatih Proyek PGSM. 1999. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Bahan Pelatihan Dosen LPTK dan Guru Sekolah Menengah. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Dikti Proyek PGSM IBRD LOAN No. 3979-IND.

Wingkel & Hastuti, Sri. 2004. Bimbingan dan Konseling Di Institusi Pendidikan. Yogyakarta : Media Abadi.

Zamzami, A. 2007. Agresivitas Siswa SMK DKI Jakarta. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, tahun ke-13,No. 069.


Article Metrics

Abstract view : 299 times | PDF view : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Hamsah Hamsah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya