Penerapan Pendekatan Realistik Bersetting Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Inp 6/75 Manurungge Watampone Kab. Bone

muh idris jafar(1*), rahma patta(2), hasbi rauf(3),

(1) FIP UNM
(2) FIP UNM
(3) FIP UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v2i2.6857

Abstract


This research is a classroom action research conducted in two cycles with each cycle consisting of 3 meetings. Each cycle passes through several stages in each cycle, ie planning, execution, observation and evaluation, reflection. The purpose of this study is to determine the application of realsitic approach bersetting cooperative learning type Times Assissted Individualization (TAI) to improve student learning outcomes of grade V SD Inp 6/75 Manurungge Watampone Kab. Bone. The subjects of this study are the students of grade V SD, amounting to 23 people. Data collection techniques used are the test results of student learning conducted at the end of the cycle, the observation sheet and reflection. The collected data were analyzed using quantitative and qualitative analysis. The result of quantitative analysis shows that there is an increase of learning outcomes seen from the average score of students' mathematics learning outcomes are in the low category in cycle I while in cycle II is in very high category. Quantitatively there is an increase in the activity and motivation of students to learn mathematics. In this approach the students themselves construct or discover themselves from the concept of the given material. The teacher in this study acts as a facilitator in providing guidance and scatfolding. So, learning turns into student centered learning. Based on the results of this study can be concluded that the learning of mathematics through the application of realistic approach bersetting cooperative learning type TAI can improve the results of learning mathematics students of class V SD.


Keywords


realistic approach, cooperative learning type TAI, Mathematics

Full Text:

PDF

References


Asra. 2004. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Realistik untuk Topik Persegipanjang dan Persegi di Kelas I SMP Negeri 22 Surabaya. Tesis tidak diterbitkan. UNESA.

Depeartemen Pendidikan Nasional Direktorat Jederal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Alnjutan Pertama. 2005. Materi Pelatihan Terintegrasi Matematika. Jakarta: Depeartemen Pendidikan Nasional Direktorat Jederal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama.

Ibrahim, M. 2000. Pembelajaran kooperatif. Erlangga. Jakarta .

Isjoni. 2009. Cooperative Learning (Efektivitas Pembelajaran Kelompok). Bandung: Alfabeta.

Kiranawati. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. 2008. Jakarta : Ar-Ruzz Media.

Latri. 2003. Pembelajaran Volume Kubus dan Balok Secara Kontribusi Dengan Menggunakan Alat Peraga di Kelas V SDN 10 Watampone. Proposal Tesis Tidak Diterbitkan

Meder Abert E.(Ed.), 1983. Geometry. Boston: Houghton Mifflin Company

Muhsetio G. 2005. Pembelajaran Matematika di SD: Universitas Terbuka

Nur, Mohammad. 2005. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah UNESA.

¬Redhana, I Wayan, 2010. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Peta Argumen Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Topik Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(17), 141-148

Rusman, 2010. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesioanalisme Guru. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sarwendah. 2013. Studi Komparasi Pembelajaran Kimia Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Metode Teams Games Tournaments (TGT) Dan Team Assisted Individualization (TAI) Pada Materi Pokok Sistem Koloid Kelas Xi Ipa Sma Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia,(Online), Vol. 2 No. 1. (http://isjd.pdii.lipi.go.id/admin/ jurnal/497-1726-1-PB.pdf, Diakses 5 Januari 2017).

Sumarni, St. (2010). Komparasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Team Assisted Individualization) dan Tipe NHT (Number Head Together) pada Materi Suku Banyak. Tesis tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Slameto, 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rhieka Cipta.

Slavin, R.E. 2005.Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Terjemahan oleh Lita. 2009. Bandung: Nusa Media.

Soedjadi. 2001. Pemanfaatan Realitas dan Lingkungan dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional RME di Jurusan Matematika FMIPA Unesa tanggal 24 Februari 2008.

Sugiyono. 2010. Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D.Bandung: Alfabeta.

Tiro, M. A. 2008. Dasar-Dasar Statistika. Edisi ketiga. Makassar: Andira Publisher MakassarTrianto. 2009. Mendesaian Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_DASAR/Nomor9April_2008/Pembelajaran_Volume_Bangun_Ruang_Melalui_Pendekatan_Konstruktivisme_untuk_Siswa_Sekolah_Dasar.pdf diakses tanggal 10 Januari 2017.


Article Metrics

Abstract view : 319 times | PDF view : 40 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) muh idris jafar, rahma patta, hasbi rauf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya