Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Teknik Skema Pada Siswa Kelas Xi Ipa-2 Sma Negeri 2 Watampone Kabupaten Bone

Marlina Saiful(1*),

(1) Dinas Pendidkan Kabupaten Bone
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v2i1.5390

Abstract


Abstract. This study aims to improve the ability to read comprehension with scheme techniques in students class XI IPA-2, SMA Negeri 2 Watampone Bone District. The approach of this research is qualitative approach. This type of research is classroom action research. Techniques used in collecting data, namely observation, interviews, and tests. Technique of data analysis result of research done by using descriptive analysis. The results of this study indicate that the ability to read comprehension using the scheme technique in cycle I is categorized as low, while the ability to read comprehension using the scheme technique in cycle II, is categorized medium and high. This shows that there is an increase in reading comprehension skills in students of grade XI IPA-2, SMA Negeri 2 Watampone Bone District. The percentage of reading comprehension ability with scheme technique in cycle I of 35% or 14 students from 40 students are in complete category, and 65% or 26 students from 40 students are in incomplete category. While in the second cycle of 92.5% or 37 students of 40 students are in the category of completion, and 7.5% or 3 students of 40 students are in the category is not complete.


Keywords


reading comprehension, scheme technique.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 1998 (Edisi Revisi VI). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.

Agustinus Suyoto. 2008. Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Tersedia pada

Anderson. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa.

Burhan Nurgiyantoro. 2001. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta

Cholsum, Umi dan Windy, Novia. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Surabaya : Khasiko.

Chaplin, J.P. 2000. Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Faridayani. 2007. Keefektifan Metode PQRST dalam Membaca Teks Bacaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X IPA-2I SMA Negeri 1 Pangkajene. Skripsi.

Fuad, Asnawi. 2003. Pelangi Pendidikan (Buletin Peningkatan Mutu SLTP), Volume 6. Tersedia pada .http://pakguruonline.pendidikan.net, diunduh pada tanggal 19, Februari 2011.

Hamied, F.A. 1995. Teori Skema dan Kemampuan Analistis dalam Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Kanisius..

Khuzaimatun, Siti. 2006. Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Metode Sq3r pada Siswa Kelas X IPA-2I SMA Negeri 1 Sumberlawang Surakarta. Skripsi.

Muslim. M. Umar. 2007. KTSPdan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Tersedia pada http ://john herf. Wordpress. Com/2007/03/15/ktsp-dan-pembelajaran-bahasa-Indonesia, diunduh tanggal 20 Maret 2006.

Ngadiso. 2003. Reading I. Hand Out English Department Surakarta: UNS (Tidak Dipublikasikan)

Octaviani, Winda Dwi. 2007. Peningkatan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Melalui Metode SQ3R pada Siswa Kelas VII SMAN. 2 Takalar. Skripi.

Palawija. 2006. Kemampuan Membaca tersedia pada http://kab.merauke.go.id/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=9, diunduh tanggal 19 Februari 2008.

Pengertian Membaca (www1 . bpkpenabur. or.id/jurnal/04/017-035.pdf ). Diunduh pada tanggal 19 Februari 2005.

Sudrajat, Akhmad. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Penggunaan Perangkat Penilaian Efektif. Tersedia pada http : //www. Apfi –pppsi. Com/ cadence24/pdf/24-9.pdf, diunduh pada tanggal 19 Februari 2007.

Suharsimi, Arikunto dan Supardi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.

Sulistyaningsih, Lilis Siti. 2005. Teori Skema .tersedia pada http//www. Universitas Pendidikan Indonesia. Com. Diunduh pada tangal 19 Februari 2007.

Suyitna. 1986. Teknik Membaca. Bandung : Angkasa

Suyatmi. 1997. Membaca I (BPK). Surakarta: UNS Press


Article Metrics

Abstract view : 757 times | PDF view : 139 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Marlina Saiful

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya