Penggunaan Gambar Luas Daerah Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Operasi Penjumlahan Bilangan Pecahan SD Kabupaten Bone

Iriani Sidji(1*),

(1) Sekolah Dasar Negri 9 Ta’ Dinas Pendidikan Kabupaten Bone
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v1i2.5318

Abstract


The purpose of this research is to increase the understanding in summing the fractions by using the wide picture of the fourth grade student area of SD Negeri 9 Ta '. Types of action research with cycles include planning, execution, observation, and reflection. Research data is activity data and student learning result in addition of fraction. Data obtained by observation, test, field notes. The result of this research is in cycle I (1) study at the stage of percentage in mempragakan image area not maximal yet (2) students have difficulties in adding fraction (3) group work not yet maximal, meanwhile in cycle II has significant increase that is (1 ) presentation at the presentation stage of the picture of the width of the area has been maximally run in accordance with the plan (2) the students are happy to do the sum of the fractions by using the broad area picture (3) the students can present the rare of fractional disappearance using the area wide image, can be seen in cycle I less qualification (K), cycle II qualification good (B). Means by using the image area in the fractional learning can improve student learning outcomes fourth grade SD Negeri 9 Ta '.


Keywords


The sum of fractions, Media Education

Full Text:

PDF

References


Arsyad Azhar, 2004. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hartono P. 2003. Tahap-Tahap Perkembangan Kognitif Siswa: Depdiknas Jakarta

Herawati Susi.1994. Memantapkan Penggunaan Model Bagian Suatu Daerah Untuk Mengajarkan Penjumlahan Pecahan: IKIP SURABAYA

Hudoyo, Herman. 1990. Mengajar Beajar Matematika Usaha Nasional : Surabaya

…………………. 1996. Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di Depan Kelas. Usaha Nasional: Suarabaya

Inganah S. 2003. Model Pembelajaran Segi Empat Dengan Pendekatan Realistik Pada Siswa Kelas II SLTP Negeri III Batu. Tesis Tidak Diterbitkan

Latri. 2003. Pembelajaran Volume Kubus dan Balok Secara Kontribusi Dengan Menggunakan Alat Peraga di Kelas VI SDN 10 Watampone. Proposal Tesis Tidak Diterbitkan

Miles, M.B dan Huberman. Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjeptjep Rohidi 1992 Jakarta UI Press

Moleong, L.J 1994 Metodologi Penelitian Kualitatif. Remajarosdakarya. Bandung

Muhsetio G. 2005. Pembelajaran Matematika di SD: Universitas Terbuka

Ramadhoni,R. 1996. Anlisis Kemampuan Menyelesaikan Kemampuan Operasi Pecahan dalam Soal Cerita Matematika. Skripsi. FPMIPA IKIP Ujung Pandang.

Roi Jokers. 1991. Mengajar dengan Sukses : Gresindo Jakarta

Rusiyan, Tabrani. 1989. Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar : Remaja Karya Bandung

Susanto, 2007. Pengembangan KTSP Dengan Manajemen Visi. Jakarta

Soenarto Sunaryo. 2002. Interaksi Pembelajaran dan Pengelolaan Kelas. Depdiknas: Jakarta

Sukarman, Herry. 2002. Pengelolaan Proses Belajar Mengajar. Depdiknas.

Tiro, M Arif 1994. Cara Mengajar Konsep Pecahan di Sekolah Dasar “Transfprmasi” Vol. 1 1994. Ujung pandang.

Winkel, W.S. 1991. Psikologi Pengajaran. Remaja Karya: Bandung

Wiriaatmadja R, 2005. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Remaja Rosda Karya: Bandung


Article Metrics

Abstract view : 225 times | PDF view : 186 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Iriani Sidji

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya