Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 Ta’ Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone

Rahmawati Patta

Abstract


The purpose research is of this study is for decribe application of inquiry learning model can improve science learning outcomes of fifth gradestudents of  SD inpres 6/75  Ta’ sub-district Tanete Riattang district Bone. This classroom action research is recyled using a descriptive qualitative approach. Each cycle consists of four stages including planning, execution, observation and reflection. The focus of this research is application of inquiry learning model and science learning outcomes. Subject of this research is teacher and of fifth gradestudents of  SD inpres 6/75  Ta’ sub-district Tanete Riattang district Bone. The data collection technique is test, observation and documentation with qualitative data analysis techniques that is reduce data, presents data and draw a conclusion. Research result shows improvement in student learning outcomes from cycle I with enough category and increased into a good category in cycle II. The conclusion of this study is to use application of inquiry learning model can improve science learning outcomes of fifth gradestudents of  SD inpres 6/75 Ta’ sub-district Tanete Riattang district Bone.


Keywords


inquiry, learning outcomes, science

Full Text:

PDF

References


A’yun, Kuratun. 2016. Penerapan model pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas V SD Inpres 6/75 Biru kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. Skripsi. Makassar: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

Arikunto, Suharsimi., Suhardjono. & Supardi. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

------ & Cepi Safruddin Abdul Jabar. 2014. Evaluai program pendidikan (pedoman teoritis praktis bagi praktisi pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

Asniar. 2016. Penerapan model pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V SD Inpres 5/81 Unra Kecamatan Awangpone Kabupaten Bone. Skripsi. Makassar: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

BSNP. 2006. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dwiloka, Bambang dan Rati Riana. Teknik menulis karya ilmiah skripsi, tesis, disertasi, artikel, makalah dan laporan. Semarang. Rineka Cipta.

Fathurrohman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:AR-RUZZ MEDIA.

Ihsan, Fuad. 2008. Dasar-dasar kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Iskandar. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif). Jakarta: Press.

Iskandar. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Jakarta: Referensi.

Jihad, Asep & Abdul Haris. 2013. Evaluasi pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kunandar. 2010. Guru profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

¬------2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Rosda.

Mulyasa. 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Rosda.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

------.2012. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Roestiyah. 2008. Strategi Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar. Ruzzmedia.

Sinring, Abdullah., Abdul Saman, Pattaufi, & Rudi Amir. 2016. Pedoman Penulisan Skripsi Program S-1 Fakultas Ilmu Pendidikan UNM. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

Suprijono, Agus. 2015. Cooperative learning & aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Toharudin, Uus., Sri Hendrawati., & Andrian Rustaman. 2011. Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.

Undang–Undang nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas).

Wisudawati, Asih Widi & Eka Sulistyowati. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta:Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 6 times
PDF - 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.