Lecture Model of Student Transfer Discussion Method to Increase Student’s Activeness and Learning Outcomes

Suardi Suardi
Hasnah Kanji


DOI: http://dx.doi.org/10.26858/est.v4i1.4814

Abstract


The purpose of this research is to improve students' activity and to learn outcomes through the application of lecturing model of student transfer discussion on the basics of sociology program of Sociology Education of FKIP University Muhammadiyah Makassar. This research includes classroom action research. This classroom action research is conducted in two cycles, each cycle is held 4 times. The study was conducted with the number of students of 90 students from class A and B. The instruments of this study were test and observation sheet, and questionnaire. The data of the research are analyzed quantitatively and qualitatively. The result indicates that: (i) Activity and student learning outcomes in cycle I are categorized high with average score 80.65 for class A and 78.70 for class B, but not yet reached the predetermined standard average of 85, the increase in cycle II is already in very high category for class A and class B. (ii) The learning completeness in cycle I of class A has reached completeness of learning result set ie 75, although class B has not reached the student's overall standard, a significant increase in cycle II for class A and class B based on learning outcomes, liveliness and student questionnaires

Keywords


Activity; Learning Outcomes; Student Transfer Discussion.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, K. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Penabur, 8(12), 50-56.

Arikonto Suharsimi, Suhardjono, Supardi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. dkk. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Chotimah, U. (2007). Peningkatan Keaktifan dan Prestasi Belajar Mahasiswa Melalui Implementasi Model Cooperative Learning. In Forum Kependidikan (Vol. 27, No. 1). FKIP Unsri.

Handayani, S., Emilia, O., & Wahyuni, B. (2009). Efektivitas Metode Diskusi Kelompok dengan dan Tanpa Fasilitator pada Peningkatan Pengetahuan, Sikap dan Motivasi Remaja Tentang Perilaku Seks Pranikah. Berita Kedokteran Masyarakat, 25(3), 133.

Hayati, Z. (2013). Pengaruh Metode Diskusi Kelompok Tutor Sebaya Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Biologi di SMA Srijaya Negara Palembang. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Khanafiyah, S., & Rusilowati, A. (2010). Penerapan pendekatan modified free inquiry sebagai upaya meningkatkan kreativitas mahasiswa calon guru dalam mengembangkan jenis eksperimen dan pemahaman terhadap materi fisika. Berkala Fisika, 13(2), 7-14.

Muhtadi, A. (2009). Implementasi Konsep Pembelajaran “Active Learning” sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa dalam Perkuliahan. Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan FIP UNY, Majalah Ilmiah Pembelajaran.

Nursalam, N., & Suardi, S. (2018). PERBANDINGAN PRETEST DAN POSTTEST MELALUI PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT. Produktif: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknologi Informasi, 2(1), 11-17.

Ratnasari, A. (2013). Studi Pengaruh Penerapan E-Learning Terhadap Keaktifan Mahasiswa dalam Kegiatan Belajar Mengajar Studi Kasus Universitas Mercu Buana Jakarta. In Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI).

Raya, L. (1992). Metode Penelitian. Volume 08 Nomor 01 Edisi Maret 2017, 75.

Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.

Siswandi, H. J. (2006). Meningkatkan keterampilan berkomunikasi melalui metode diskusi panel dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar (penelitian tindakan kelas). Jurnal Pendidikan Penabur, 7(5), 24-35.

Suardana, I. N. (2006). Penerapan strategi pembelajaran berbasis masalah dengan pendekatan kooperatif berbantuan modul untuk meningkatkan kualitas proses dan hasil belajar mahasiswa pada perkuliahan Kimia Fisika I. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran IKIP Negeri Singaraja, 4, 751-764.

Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta.

Teguh, W. (2012). Peningkatan Kemandirian Belajar Pkn Melalui Model Problem Solving Menggunakan Metode Diskusi Pada Siswa Kelas V SD Negeri Rejowinangun III Kotagede Yogyakarta (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA).

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berriontasi Konstruktivistik. Jakarta: prestasi pustaka.

Suardi, S. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Sosiologi Pokok Bahasan Interaksi Sosial Melalui Metode Diskusi pada Siswa Kelas X MA. Muhammadiyah Panaikang Kacamatan Bissappu Kabupten Bantaeng. " JURNAL ETIKA DEMOKRASI (JED)" PRODI PPKn FKIP UNISMUH MAKASSAR, 2(1). 12-19

Ulfah, M. (2012). Optimalisasi Hasil Belajar IPA tentang Sistem Gerak pada Manusia Melalui Metode Diskusi dengan Tehnik Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Pendidikan Tindakan Kelas, 3(1).

Wiyono, M. (2016). Profesionalisme Dosen dalam Program Penjaminan Mutu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(1). 20-31


Article Metrics

Abstract view : 203 times
PDF - 118 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Suardi Suardi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:
Graduate Program

Universitas Negeri Makassar
Alamat : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 .

Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD ruang 406 Lt 4, Indonesia
Phone: 085299898201


Email: jurnalestunm@gmail.com dan est.journal@unm.ac.id

e-ISSN : 2477-3840

p-ISSN : 2460-1497



Creative Commons License
Journal of Educational Science and Technology (EST) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

EST UNM Indexed by

 

Visitor journal EST UNM


View My EST UNM Stats